2014-02-20

Medan mörkret faller

Uppsala 1934 och i ett likkar i Anatomiska institutionens källare hittas en av institutionens forskare mördad. Kommissarie Carl Hell från Stockholmspolisen blir den som ska leda utredningen och till sin hjälp får han polissyster Maria Gustavsson. I en tid då nazisterna har tagit makten i Tyskland och man steriliserar "sinnesslöa" tycks detta mord och även de som följer ha kopplingar till tidens syn på psykisk sjukdom utifrån mätning och katalogisering av det mänskliga kraniet.
Anna Lihammer har i Medan mörkret faller (Historiska Media) skrivit en riktigt spännande och välskriven deckare, som jag även tycker blir riktigt intressant av sitt historiska sammanhang. Den här historien utspelar sig visserligen på 30-talet, men nog finns här en hel del otäcka tankar kring människovärde som skrämmande nog har överlevt ända in i vår tid.
Carl Hell och Maria Gustavsson är lite som Lynley och Havers i de tidiga Elisabeth George och när jag har läst färdigt boken känner jag att jag vill läsa mer om de här två.


2 kommentarer:

Ewa K sa...

Tycker precis som du. Jag vill också ha mera :).

Eva sa...

Kul att du också tycker det.
Och det är första delen i en planerad serie :)
/Eva