Läs hela artikeln i SvD här
”Paul B Armstrong, professor i
engelska vid Brown university i USA, som har skrivit boken ”How literature
plays with the brain: the neuroscience of reading and art”, framhåller att vår
inlevelse är paradoxal.
– När vi läser så tänker vi någon annans tankar, men vi tänker tankarna som om de vore våra egna. Det är en paradoxal upplevelse. Men det påminner om hur våra verkliga liv ser ut. Vi har en känsla av att vi delar världen med andra människor, men ingen annan känner till hur det är vara just du. Det här är något som exempelvis Proust och Virginia Woolf leker med. Litteratur leker med hjärnan.
Vi läsare är med andra ord högst delaktiga medskapare till de romaner vi förlorar oss i eftersom vi hela tiden bidrar med egna reflektioner och minnesbilder. Exempelvis tv-tittande är oftast en betydligt mer passiv syssla.
Martin Ingvar, professor och överläkare vid institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet, har forskat på läsning och analfabetism under många år. Han konstaterar att den mest betydelsefulla vinsten med läsning är att den stimulerar utvecklingen av abstrakt tänkande. Svårigheter med att tänka abstrakt är ett stort problem för världens 750 miljoner vuxna analfabeter.
– Din plats i ett modernt samhälle bygger på att du kan förstå hur samhället fungerar, hur du fungerar som individ i grupp och hur du genom att lösa ett problem också kan lösa ett annat. Allt detta är abstrakt tänkande. Vi vet att den ekonomiska utvecklingen inte tar fart i ett land förrän 40 procent av kvinnorna är mycket läskunniga, säger Martin Ingvar och påpekar att läskunnighet i princip är grunden till att världen har gått från en medellivslängd på 35 till 75 år.”
– När vi läser så tänker vi någon annans tankar, men vi tänker tankarna som om de vore våra egna. Det är en paradoxal upplevelse. Men det påminner om hur våra verkliga liv ser ut. Vi har en känsla av att vi delar världen med andra människor, men ingen annan känner till hur det är vara just du. Det här är något som exempelvis Proust och Virginia Woolf leker med. Litteratur leker med hjärnan.
Vi läsare är med andra ord högst delaktiga medskapare till de romaner vi förlorar oss i eftersom vi hela tiden bidrar med egna reflektioner och minnesbilder. Exempelvis tv-tittande är oftast en betydligt mer passiv syssla.
Martin Ingvar, professor och överläkare vid institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet, har forskat på läsning och analfabetism under många år. Han konstaterar att den mest betydelsefulla vinsten med läsning är att den stimulerar utvecklingen av abstrakt tänkande. Svårigheter med att tänka abstrakt är ett stort problem för världens 750 miljoner vuxna analfabeter.
– Din plats i ett modernt samhälle bygger på att du kan förstå hur samhället fungerar, hur du fungerar som individ i grupp och hur du genom att lösa ett problem också kan lösa ett annat. Allt detta är abstrakt tänkande. Vi vet att den ekonomiska utvecklingen inte tar fart i ett land förrän 40 procent av kvinnorna är mycket läskunniga, säger Martin Ingvar och påpekar att läskunnighet i princip är grunden till att världen har gått från en medellivslängd på 35 till 75 år.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar