2015-06-28

Mina hjältinnor - eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket

Mycket av det man läser gör avtryck och har betydelse för en, om än i olika grad. Samantha Ellis återvände till alla sina favoritböcker från uppväxten, läste om dem och funderade på hur de hade påverkat henne. Överraskande nog hade en del av de kvinnliga huvudpersonerna haft ett ganska avgörande inflytande på de livsval hon sedan gjorde. Mina hjältinnor - eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket (Albert Bonniers förlag) är en personlig, rolig och underhållande självbiografi som absolut får en att börja fundera på omläsning av favoriterna.

Många av mina favoritböcker har jag hittat i en bokhandel och boken får mig också att tänka på hur viktigt det var för min läsning att det fanns en bokhandel i min närhet.
Drygt 100 av Sveriges 290 kommuner saknar bokhandel och fler kommuner utan bokhandel kommer det sannolikt att bli. 


Inga kommentarer: