2014-10-05

Tove Alsterdal

Tove Alsterdal är en ny författarbekantskap för mig. Jag har snart läst ut Låt mig ta din hand (Lind & co) och jag ska absolut läsa hennes tidigare Kvinnorna på stranden och I tystnaden begravd vid tillfälle.
Helene har endast sporadisk kontakt med sin syster Charlie och när polisen hör av sig och berättar att hon har tagit livet av sig genom att hoppa från en balkong tänker Helene fortsätta hålla sitt gamla liv i från sig. Helenes nya liv ligger nämligen långt ifrån en kaotisk, missbrukande syster, en alkoholiserad pappa och en mamma som utan förklaring övergav sina små barn, men ändå finns det något som får henne att undersöka Charlies död lite närmare. Varför åkte Charlie till Argentina en månad innan hon dog och vem var mannen som sågs vid hennes lägenhet?
Från flera håll sägs boken vara årets bästa svenska deckare och kanske är det så. Jag gillar den verkligen och särskilt avsnitten om Argentina. Det märks att det är en undersökande journalist som har skrivit den här boken - trovärdigt, med driv och riktigt bra spänning.

Inga kommentarer: