2006-03-03

På spåret i 150 år



Den svenska järnvägen fyller på söndag 150 år.

Den 5 mars 1856 klockan 9.50 rullade det första tåget i allmän trafik ut från stationen i Örebro med destination Nora. År 1900 införs gemensam tid i hela Sverige för att tågtidtabellerna ska fungera och för 50 år sedan försvinner tredjeklassvagnarna ur tågen.

En ögonblicksbild från tågets barndom: "Jag glömmer aldrig, hur jag hösten 1905 på min resa till Paris trasslade till min resplan, då jag passerade Kävlinge" (Richard Ekblom: Åka tåg 3:dje klass 1933).

Några fina boktips för tågintresserade:

Nils Rosengren: Säröbanan (Trafiknostalgiska förlaget)

Järnvägen 150 år (Informationsförlaget)

Åke Johansson: Järnvägsliv (En Bok för alla)

Pär Lagerkvist: Gäst hos verkligheten

Agatha Christie: Mordet på Orientexpressen

Inga kommentarer: