2006-02-24

Jag läser just nu Denise Mina



Denise Mina: Blodsarv (Minotaur)

Skotska författaren Denise Mina är mest känd för en svensk publik med Garnet Hill-trilogin, som man om man har tur nu kan fynda på bokrean.

Just nu läser jag den nyutkomna Blodsarv, första boken i en ny serie om Paddy Meehan, nyanställd journalist på en av Glasgows tidningar.

I själva deckarintrigen är det en liten pojke som försvinner, han hittas mördad och två tolvåriga pojkar misstänks, men Paddy Meehan forskar vidare i saken.

På bokens omslag står det "Om den här boken vore en film skulle publiken utnämna den till Oscarskandidat" - och så är det, Denis Mina är en fena på att få berättelsen, människorna och miljöerna levande. Deckarintrigen bara finns där mitt i allt det andra.

Det är bra.

Inga kommentarer: