2016-12-31

Årets bästa bok 2016 #alittlelifebook



Läser under några av 2016 års sista dagar klart det som kommer att bli min absolut största läsupplevelse under året: Ett litet liv av Hanya Yanagihara (Albert Bonniers).
Att den fullkomligt uppslukande och omskakande boken är en favorit är jag inte alldeles ensam om att tycka; New York Times, Washington Post, Vogue, Wall Street Journal, Vanity Fair, The Economist, Publishers Weekly, Newsweek och juryn för Man Booker Prize och National Book Award tillsammans med många andra gillar den också skarpt.
De fyra vännerna Jude, JB, Willem och Malcolm möts för första gången på college och det här är deras berättelse över närmare 40 år. Några av dem vet allt om de andra, men Jude och hans traumatiska förflutna ska komma att bli en väl bevarad hemlighet genom åren, som dock ska komma att påverka alla deras liv mycket. Den här boken står i en klass för sig och engagerar så totalt att det nog är klokast att planera för att man vill sträckläsa de drygt 700 sidorna om man ännu har den oläst.
Efteråt känns det väldigt tomt och högst oklart vad man skulle kunna läsa efter Ett litet liv.


2 kommentarer:

Lisa H McConnell sa...

Åh, håller med dig. Jag var inte alls förberedd på historien och den tog liksom över mig. Jag tänker fortfarande på karaktärerna trots att det var flera månader sen jag läste den.

Den är extra fin med Instagramomslaget.

Eva sa...

Du har helt rätt. Man lever liksom med dem och det är nog därför man gillar instagramomslaget, eftersom det visar just det.