2016-05-01

I väntan på Bojangles


Hans mamma byter namn varje dag, hans pappa ljuger ihop historier om både det ena och det andra, de har en trana som husdjur, all post oöppnad i en hög i hallen, ett slott i Spanien och varje dag är en fest och ett äventyr. Allra bäst är det när de spelar Mister Bojangles på vinylspelaren och tiden står stilla. Så klart är pojkens skolgång och att betala skatt mer än lågprioriterat.
Missa absolut inte denna fantastiskt fina bok, som naturligtvis låter helt skruvad, men ändå är helt vid sinnenas fulla bruk: Olivier Bourdeaut: I väntan på Bojangles (Sekwa)

"På skrivbordet i arbetsrummet hade pappa lagt alla sin dagböcker. Där fanns hela vårt liv, som i en roman. Det var helt fantastiskt, han hade skrivit upp allt vi gjorde, både roliga och hemska saker, danserna, lögnerna, skratten, tårarna, resorna, skattmasen, Sopan, Mademoiselle och den preussiska husaren, Luftbubblan och Sven, kidnappningen och flykten, ingenting fattades. Han beskrev mammas klänningar, hennes vilda danser och kärlek till alkohol, hennes oro och vackra leende, hennes runda kinder, de svepande långa ögonfransarna kring ögonen som lyste av lust. När jag läste hans bok fick jag en känsla av att jag upplevde allt en gång till.
Jag kallade hans bok 'I väntan på Bojangles', eftersom vi alltid väntade på honom, och skickade den till en förläggare. Han svarade att den var kul, välskriven och saknade rim och reson, och att det var just därför som han ville ge ut den. Så kom det sig att min pappas bok med alla sina rena lögner och bakvända lögner plötsligt fanns i varenda bokhandel i hela världen. Folk läste Bojangles på stranden, i sängen, på kontoret, i tunnelbanan, de småvisslade när de vände blad, de hade med den på nattygsbordet, de dansade och skrattade med oss, grät mammas tårar, ljög med pappa och mig, precis som mina föräldrar fortfarande levde, det var helt galet, men det är ju så som livet ofta är, och det är väldigt bra så."

2 kommentarer:

Vargnatt sa...

Den här är jag så sugen på!

Eva sa...

Ja, det förstår jag och den är så bra!