2014-12-16

Kan jag vara Frank med dig?

Det är några veckor före jul 2012 och den tidigare journalisten Frank Bascombe drar i orkanen Sandys spår runt i New Jersey. Och det är bara att hänga med honom runt och lyssna i de fyra novellerna i Richard Ford: Kan jag vara Frank med dig? (Brombergs). Livsvisdom, humor och ironi, det är så bra och härligt att han är tillbaka, "den typiske amerikanen" från Sportjournalisten, Självständighetsdagen och Som landet ligger.

Andres Lokko i  Svenska Dagbladet: 
"När jag i somras nåddes av nyheten att den amerikanska författaren Richard Ford sent den här hösten skulle ge ut en ny bok om Frank Bascombe skuttade jag omtumlad till av glädje. Jag pep nog spontant och lite för högt till för mig själv när jag läste det.
Det var inte helt olikt ögonblicket då David Bowies lika bräckligt vackra som oväntade återkomst, Where are we now, plötsligt en morgon bara fanns.
Bascombe och Bowie är också ungefär lika gamla, den ena har överlevt prostatacancer, den andra en hjärtattack som de flesta av oss nog trodde skulle sätta stopp för någon mer musik från David Bowie."                                                                                               

Inga kommentarer: